1
کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز
3
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
10.22080/jpir.2025.29846.1440
چکیده
جهانی شدن اقتصاد افزون بر جنبه های مثبتی همچون گسترش تجارت و سرمایه گذاری یا توسعه فناوری های نوین که همگی در پیشرفت جوامع بشری نقش داشته اند بسته به نوع رویکرد جوامع به پدیده توسعه، با پیامدهایی ناخوشایند همچون تبدیل شدن جنسیت به کالا و ابزار توسعه و انباشت ثروت همراه بوده است. در این میان تایلند به عنوان یکی از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا که در دوران بعد از جنگ جهانی دوم حرکت در مسیر توسعه اقتصادی را سرعت بخشیده متأثر از الزام های اقتصادی و شرایط اجتماعی زمینهای، در مسیری در حال حرکت بوده که جنسیت در این جامعه عمیقاً متمایل به کالایی شدن بوده است. هدف این مقاله وارسی تأثیر جهانیشدن اقتصادی بر تبدیلشدن جنسیت به کالا با تمرکز بر مطالعه موردی تایلند است. ازاینرو با طرح این پرسش که جهانیشدن اقتصادی چه تأثیری بر کالاییشدن جنسیت در تایلند داشته است، این مقاله با بهرهگیری از چارچوب مفهومی جهانی شدن، اقتصاد و جنسیت، بر این ادعاست که پیرو جهانیشدن اقتصاد و اولویتیابی توسعه و رشد اقتصادی و توجه به کسب سود و انباشت سرمایه، کالاییشدن افراد و شیئیت بخشیدن به موضوع جنسیت در بعد اقتصادی حادث شده و در نتیجه باهدف ایجاد یک صنعت جاذب سرمایه و اشتغالزا، زمینهساز رواج پدیده کارگران جنسی شده است.